Międzynarodowy projekt „Developing Entrepreneurial Skills While at School”, w którym uczestniczy nasze liceum we współpracy ze szkołami średnimi z Hiszpanii, Łotwy, Włoch i Grecji, na prośbę większości szkół partnerskich został przedłużony przez Agencje Narodowe wskazanych krajów do końca roku szkolnego 2021/2022. Niestety bez szkoły partnerskiej z Bułgarii, która zdecydowała się zrezygnować z dalszego udziału w projekcie.

Realizację projektu rozpoczęliśmy we wrześniu 2019 roku i zdołaliśmy się spotkać zaledwie jeden raz, w listopadzie 2019 w stolicy Łotwy, w Rydze. Gospodarzem następnego spotkania w marcu 2020 roku miało być nasze liceum, ale wybuch pandemii uniemożliwił zrealizowanie naszych planów, spotkania zagraniczne zostały zawieszone, a współpraca w projekcie odbywała się wyłącznie poprzez spotkania online, stąd działania projektowe ograniczały się do zadań realizowanych lokalnie. Wiodącym tematem projektu jest przedsiębiorczość, a najważniejszym zadaniem uczniów w każdej szkole, było przygotowanie się do założenia własnej firmy. W przypadku naszej szkoły było to biuro podróży. Oczywiście wiązało się to z licznymi dodatkowymi działaniami takimi jak badanie rynku usług turystycznych w regionie, analiza potrzeb, opracowanie biznes planu, współpraca z jednym z lokalnych biur podróży „Conti” z Kluczborka. Powstały w ten sposób dwa biura turystyczne z własną ofertą skierowaną do potencjalnych klientów, które następnie prezentowały się podczas spotkania online wszystkich uczestników projektu. Końcowym efektem pracy było zorganizowanie wycieczki szkolnej przez nowo powstałe biura podróży, co udało się wykonać jesienią 2021r.

Obecnie,  stosując się do obowiązujących obostrzeń i środków bezpieczeństwa, mobilności zagraniczne uczniów i nauczycieli mogą być ponownie realizowane w szkołach partnerskich, co sprawiło, że z radością przygotowujemy się do spotkań w szkołach w Grecji i we Włoszech oraz organizujemy wizytę w naszej szkole, która odbędzie się na początku czerwca bieżącego roku.

Pierwsza mobilność po długiej przerwie odbyła się w dniach 9-16 stycznia 2022 r. Czworo uczniów klasy III  Liceum Ogólnokształcącego: Aleksandra Malcher, Kinga Średniak, Aleksandra Polanowska, Amelia Zhu oraz troje nauczycieli uczestniczących w projekcie: koordynator, pani Beata Tyszkowska, wraz z panią Justyną Broniszewską-Bator i panem Bogusławem Włosem odwiedzili szkołę z Maladze, w Hiszpanii. Pandemia zmieniła nieco zasady spotkań i uczniowie nie nocują już w domach swoich rówieśników, co zawsze było jedną z największych atrakcji wyjazdu. Jednak wszyscy cieszą się tym, że ponownie można podróżować, poznawać nowe miejsca, ludzi, kulturę, kuchnię, zabytki, systemy edukacyjne i wspólnie z innymi szkołami w Europie realizować zadania projektowe.

Program spotkania w Maladze był bardzo bogaty. W pierwszy dzień po przylocie odpoczywaliśmy i poznawaliśmy słoneczną Malagę, która przywitała nas piękną pogodą i wspaniałymi widokami. Miasto jest położone w południowej Hiszpanii nad Morzem Śródziemnym, u podnóża Gór Betyckich. Jest to drugie – po Sewilli – co do wielkości miasto regionu Andaluzja, szóste co do wielkości miasto Hiszpanii z liczbą ludności na poziomie 574 tysięcy i ponad milionem w obszarze metropolitalnym. Miasto słynie z dobrej kuchni, muzeów oraz galerii sztuki. W Maladze urodził się malarz Pablo Picasso i aktor Antonio Banderas.  Za jeden z najważniejszych zabytków Malagi uchodzi masywna katedra, która powstawała przez około 200 lat. Z kolei najważniejszym zabytkiem z czasów rzymskich jest teatr, a największymi pamiątkami po panowaniu Arabów są: twierdza Alcazaba i zamek Gibralfaro. Teatr rzymski i wejście na teren twierdzy Alcazaba znajdują się blisko siebie, a cytadela Gibralfaro wznosi się na szczycie wzgórza o tej samej nazwie, gdzie wspólnie wchodziliśmy, żeby zobaczyć miasto z lotu ptaka. Najbardziej reprezentacyjną ulicą Malagi jest Calle Marqués de Larios. O tej porze roku ulica jest specjalnie dekorowana – m.in. wywieszonymi światełkami, jest jak w bajce.

Następny dzień był już bardzo pracowity i rozpoczął się zajęciami w szkole. Kolejno, wszystkie grupy uczniowskie prezentowały swoje kraje, miasta, szkoły i wyniki swojej dotychczasowej pracy w projekcie. W przerwie odbywały się gry i zabawy integracyjne, a następnie warsztaty z zakresu przedsiębiorczości. Po południu uczniowie uczestniczyli w grze miejskiej „treasure hunt” i  w ten sposób, w mieszanych grupach międzynarodowych poznawali miasto, robili zdjęcia i umieszczali je na blogu spotkania. Następny dzień rozpoczął się od dzielenia się przeżyciami, doświadczeniami i wrażeniami z tego, czego uczniowie dowiedzieli się o Maladze oraz przeprowadzono konkurs na najlepszą foto relację z poszukiwania skarbów Malagi. Kolejnym punktem dnia były warsztaty kulturowe połączone  z quizem z wiedzy o kuchni Hiszpanii. Po południu uczniowie uczestniczyli w warsztatach prowadzonych przez pracowników naukowych Uniwersytetu w Maladze: „Gospodarka na rzecz dobra wspólnego, a gospodarka tradycyjna”. Był to czas na naukę, dyskusję w formie debaty oxfordzkiej i oczywiście wszystko w języku angielskim. Kolejny dzień rozpoczęliśmy od spotkania z lokalnymi przedsiębiorcami, którzy opowiadali nam jak zostali przedsiębiorcami, w jaki sposób stworzyli swoje firmy, jak udało im się przetrwać trudny okres pandemii oraz na jakie wsparcie dla swoich firm mogli liczyć w tym trudnym okresie. Po południu odbył się kolejny warsztat kulturowy, tym razem dotyczący muzyki hiszpańskiej, flamenco. Potem podziwialiśmy pokaz tańca flamenco i wszyscy uczestniczyli w warsztatach tanecznych. Po południu wybraliśmy się wspólnie na spacer po starym mieście i degustację popularnych tutaj słodkości, churros z czekoladą. Piątek rozpoczął się wycieczką do Regionalnego Centrum Wsparcia Przedsiębiorców, co w zakresie swojej działalności przypomina Inkubator Przedsiębiorczości, który działa na terenie naszego powiatu. Tam dowiedzieliśmy się na jaką darmową pomoc mogą liczyć lokalni przedsiębiorcy na każdym etapie rozwoju firmy w zakresie doradztwa, szkoleń, obsługi, a nawet udostępnienia lokalu do prowadzenia działalności. Po powrocie odbyła się ewaluacja spotkania, podsumowanie naszego pobytu, uroczystość wręczenia certyfikatów każdemu uczestnikowi spotkania oraz pożegnalne występy taneczno–wokalne miejscowych uczniów.

Sobota była ostatnim dniem pobytu w Hiszpanii i tego dnia cała grupa wyjechała na całodzienną wycieczkę do Kordoby. Jest to miasto położone nad rzeką Gwadalkiwir, stolica prowincji w regionie Andaluzji, ośrodek przemysłowy, naukowy oraz turystyczny o znaczeniu światowym. Kordoba, to  miasto trzech wielkich kultur Judaizmu, Chrześcijaństwa i Islamu, które przez wieki kształtowały to niesamowite miasto. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od Mostu Rzymskiego, kolejno przechodząc przez bramę Torre De Calahorra doszliśmy do Wielkiego Meczetu, Mezquita, jedynej muzułmańskiej świątyni zachowanej w Andaluzji od czasów średniowiecza, z wielką salą ośmiuset kolumn. Chcąc przenieść się w krainę dawnej dzielnicy żydowskiej, wyruszyliśmy na spacer wąskimi uliczkami Juderii, gdzie społeczność żydowska należała do jednej z największych w Hiszpanii.  O czasach Chrześcijaństwa przypomina jedna z największych atrakcji Kordoby, Alcazar de los Reyes Cristianos, Zamek Królów Chrześcijańskich, które stanowiło okazałe centrum władzy. Miasto szczyci również tym, że pochodzi z niego trzech wielkich filozofów: rzymski Seneka, muzułmański Awerroes i żydowski Majmonides. Cała trójka miała z kolei ogromny wpływa na Chrześcijaństwo, a tym samym na to, jak rozumiemy nasz własny krąg kulturowy.

W niedzielę zakończyła się nasza niezapomniana hiszpańska przygoda lotem powrotnym do Berlina, a następnie przejazdem busem do Wołczyna. Jak wspominają pobyt w Hiszpanii nasi uczniowie?

„W Maladze miałam okazję poznać nowych przyjaciół oraz nowe kultury. Każdy z nas mówi innym językiem, więc na spotkaniu posługiwaliśmy się językiem angielskim. Było to dla mnie ogromne wyzwanie, ponieważ wcześniej, przed wyjazdem czułam się niepewnie. Jednak okazało się, że mój angielski jest całkiem dobry i wypowiadam się zupełnie nieźle! Zajęcia z przedsiębiorczości pokazały mi również wiele nowych możliwości, jeśli chodzi o moją przyszłość. Jeśli kiedyś będę miała jeszcze możliwość wzięcia udziału w programie Erasmus+, to z chęcią skorzystam.” /Amelia Zhu/

„Jak się okazuje nauka i zabawa mogą iść w parze, o czym mogłam się przekonać się w czasie wyjazdu z programu Erasmus+ ❤ W urokliwej Maladze poznałam cudownych i bardzo utalentowanych ludzi,  z którymi miałam możliwość spędzić niezapomniane chwile. Próbowanie nowych dań, nauka tańca Flamenco, możliwość sprawdzenia swojego angielskiego w życiu codziennym i wspaniała organizacja naszego wolnego czasu przez Hiszpanów sprawiała, że nigdy się nie nudziliśmy i wciąż chcieliśmy więcej. Poznałam nie tylko kulturę Hiszpanii, ale również innych krajów ponieważ w spotkaniu uczestniczyli uczniowie z Łotwy, Grecji i Włoch. To było niesamowite doświadczenie, o którym z pewnością nigdy nie zapomnę.” /Kinga Średniak/

„Wspomnienia ze spotkania w Hiszpanii i osoby, które tam poznałam, i z którymi spędziłam wspaniałe chwile zostaną ze mną na zawsze. Każdego dnia, różne aktywności urozmaicały nasze dni, przez co nigdy się nie nudziliśmy, w dodatku krajobrazy Malagi były niesamowite. Najbardziej podobały mi się wieczorne spacery z uczestnikami projektu, ponieważ był to czas na poznawanie siebie nawzajem. W szkole uczyliśmy się przedsiębiorczości, a na zajęciach tanecznych nauczyłam się tańca flamenco, co było czymś zupełnie innym od tego, co robimy na co dzień. Ten wyjazd pokazał mi, że nie trzeba się bać rozmawiać w innym języku i trzeba próbować nowych rzeczy, dlatego, że zawsze może nas spotkać coś wyjątkowego. Polecam wszystkim udział w programie Erasmus+ bo to przygoda i niezapomniane momenty w życiu każdego uczestnika.” /Aleksandra Polanowska/

„Podróż do Hiszpanii była dla mnie wydarzeniem przełomowym. Już samo miasto robi wrażenie, jest piękne, jasne, kolorowe. Gdybym jednak miała wskazać najważniejszy element naszej przygody, to bez wahania wybrałabym ludzi. Wszyscy byli otwarci, mili, zabawni. Ważne było dla mnie również to, że mogłam rozmawiać w języku angielskim i jak się okazało „small talk” nie był niczym trudnym, czy stresującym jak to sobie wyobrażałam przed wyjazdem! Jedynie kuchnia hiszpańska była wyzwaniem, delikatnie mówiąc jest specyficzna. Tak, czy inaczej wyjazd uznaję za ogromny sukces!” /Aleksandra Malcher/

koordynator projektu mgr Beata Tyszkowska

Biuletyn Informacji

bip
Skip to content