Rozdział 1.
Postanowienia ogólne
§ 1.
- Nazwa Szkoły Podstawowej brzmi: Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Wołczynie.
- Siedziba Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Wołczynie mieści się w Wołczynie, przy ul. Rzecznej 6.
- Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Wołczynie wchodzi w skład Zespołu Szkół w Wołczynie.
§ 2.
- Organem prowadzącym Szkołę Podstawową im. Jana Pawła II w Wołczynie jest Gmina Wołczyn.
- Siedziba Gminy Wołczyn mieści się przy ul. Dworcowej 1.
- Nadzór pedagogiczny nad szkołą sprawuje Opolski Kurator Oświaty.
§ 3.
Ilekroć w dalszej części statutu jest mowa o:
- Szkole – należy przez to rozumieć Szkołę Podstawową im. Jana Pawła II w Wołczynie;
- organie prowadzącym – należy przez to rozumieć Gminę Wołczyn
- Dyrektorze Szkoły – należy przez to rozumieć Dyrektora Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Wołczynie
- Radzie Pedagogicznej – należy przez to rozumieć organ Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Wołczynie realizujący zadania wynikające z niniejszego statutu
- nauczycielu – należy przez to rozumieć każdego pracownika pedagogicznego Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Wołczynie
- wychowawcy – należy przez to rozumieć każdego pracownika pedagogicznego Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Wołczynie, któremu powierzono opiekę nad grupą młodzieży w szkole
- uczniu – należy przez to rozumieć osobę pobierająca naukę w Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II Wołczynie
- rodzicach – należy przez to rozumieć rodziców i prawnych opiekunów ucznia oraz osoby (podmioty) sprawujące pieczę zastępczą nad dzieckiem
- Radzie Rodziców – należy przez to rozumieć działającą w Szkole reprezentację rodziców podejmującą działania zmierzające do doskonalenia statutowej działalności Szkoły
- Ustawie Prawo Oświatowe – należy przez to rozumieć Ustawę Prawo Oświatowe w brzmieniu aktualnie obowiązującym
- Ustawie o Systemie Oświaty – należy przez to rozumieć Ustawę o Systemie Oświaty w brzmieniu aktualnie obowiązującym
Rozdział 2.
Cele i zadania szkoły
§ 4.
Szkoła dąży do zapewnienia warunków wszechstronnego rozwoju uczniów, osiąganego poprzez harmonijną realizację zadań w zakresie nauczania, kształcenia umiejętności oraz wychowania, z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa, a także zasad promocji i ochrony zdrowia.
§ 5.
- Spełnienie celu, o którym mowa w § 4 statutu, następuje w szczególności poprzez:
- prowadzenie dziecka do nabywania i rozwijania umiejętności wypowiadania się, czytania i pisania, wykonywania działań arytmetycznych, komunikowania się w języku obcym nowożytnym, posługiwania się prostymi narzędziami poznawczymi oraz kształtowania nawyków społecznego współżycia;
- rozwijanie możliwości poznawczych uczniów, tak aby mogli oni przechodzić od dziecięcego do bardziej dojrzałego i uporządkowanego rozumienia świata oraz ukazywania wartości wiedzy;
- kształtowanie potrzeby i umiejętności dbania o własne ciało, zdrowie i sprawność fizyczną z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa;
- wyrabianie czujności wobec zagrożeń dla zdrowia fizycznego i psychicznego;
- wzmacnianie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, historycznej i kulturowej, wprowadzanie uczniów w świat wartości patriotycznych i kształtowanie postawy otwartej wobec świata;
- stwarzanie warunków do rozwoju wyobraźni i ekspresji werbalnej, plastycznej, muzycznej i ruchowej;
- wzmacnianie wiary dziecka we własne siły i zdolności;
- zapewnienie możliwości nauki religii oraz etyki.
- Proces wychowania ucznia, rozwój jego osobowości realizowany jest na podstawie „Programu wychowawczo-profilaktycznego” szkoły dostosowanego do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb środowiska.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w szkole polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia, wynikających w szczególności:
- z niepełnosprawności;
- z niedostosowania społecznego;
- z zagrożenia niedostosowaniem społecznym;
- ze szczególnych uzdolnień;
- ze specyficznych trudności w uczeniu się;
- z zaburzeń komunikacji językowej;
- z choroby przewlekłej;
- z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych;
- z niepowodzeń edukacyjnych;
- z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny;
- z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą;
- ze złych sposobów spędzania czasu wolnego;
- z niewłaściwych kontaktów środowiskowych.
- W szkole pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z uczniem oraz w formie:
- klas integracyjnych;
- zajęć rozwijających uzdolnienia;
- zajęć dydaktyczno-wyrównawczych;
- zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, socjoterapeutycznych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;
- zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniem kształcenia i kariery zawodowej;
- porad i konsultacji.
- W przypadku uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego planowanie i koordynowanie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole, odbywa się w oparciu o obowiązujące przepisy prawa oświatowego.
- Formy i okres udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiar godzin, w których poszczególne formy będą realizowane, są uwzględniane w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym, opracowanym dla ucznia zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- O potrzebie objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną informuje się rodziców ucznia.
- Szkoła wspiera uczniów uzdolnionych m. in. przez organizowanie indywidualnego programu lub toku nauczania, zajęć pozalekcyjnych, a także umożliwianie uczniom udziału w konkursach, olimpiadach i zawodach sportowych
§ 6.
- Organami Szkoły są:
- Dyrektor Szkoły;
- Rada Pedagogiczna Szkoły;
- Rada Rodziców Szkoły;
- Samorząd Uczniowski Szkoły.
Rozdział 3.
Organy szkoły i ich kompetencje
§ 7. Dyrektor szkoły
- W wykonywaniu swoich zadań dyrektor szkoły współpracuje z radą pedagogiczną, rodzicami i samorządem uczniowskim.
- Dyrektor decyduje w szczególności w sprawach:
- zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły;
- przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom szkoły;
- występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły.
- Dyrektor szkoły w szczególności:
- kieruje działalnością szkoły i reprezentuje ją na zewnątrz;
- sprawuje nadzór pedagogiczny;
- sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne;
- realizuje uchwały rady pedagogicznej, podjęte w ramach ich kompetencji stanowiących;
- dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły zaopiniowanym przez właściwy organ i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także może organizować administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę szkoły;
- wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę;
- wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczegółowych;
- współdziała ze szkołami wyższymi w organizacji praktyk pedagogicznych;
- stwarza warunki do działania w szkole: wolontariuszy, stowarzyszeń, a także innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły;
- odpowiada za realizację zadań wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego ucznia;
- Współpracuje z pielęgniarką sprawującą profilaktyczną opiekę zdrowotną na dziećmi i młodzieżą, w tym udostępnia imię, nazwisko i numer PESEL ucznia w celu właściwej realizacji opieki.
§ 8. Rada Pedagogiczna
- Rada pedagogiczna jest kolegialnym organem szkoły w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
- W skład rady pedagogicznej wchodzą: dyrektor szkoły i wszyscy zatrudnieni w niej nauczyciele.
- W zebraniach rady pedagogicznej mogą również brać udział, z głosem doradczym, osoby zapraszane przez jej przewodniczącego, za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej, w tym przedstawiciele stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich.
- Osoby biorące udział w zebraniu rady pedagogicznej są obowiązane do nieujawniania spraw poruszanych na zebraniu rady pedagogicznej, które mogą naruszać dobra osobiste uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników szkoły.
- Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor szkoły.
- Zebrania rady pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym okresie w związku z klasyfikowaniem i promowaniem uczniów, po zakończeniu rocznych zajęć dydaktyczno- wychowawczych oraz w miarę bieżących potrzeb.
- Uchwały rady pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
- Zebrania rady pedagogicznej są protokołowane.
- Rada pedagogiczna posiada regulamin swojej działalności.
- Dyrektor szkoły lub placówki przedstawia radzie pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności szkoły.
- Kompetencje stanowiące rady pedagogicznej obejmują w szczególności:
- zatwierdzanie planów pracy szkoły;
- podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów;
- podejmowanie uchwał w sprawie eksperymentów pedagogicznych w szkole po zaopiniowaniu ich projektów przez radę rodziców;
- ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły;
- podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy uczniów nieobjętych realizacją obowiązku szkolnego;
- ustalenie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad szkołą organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy szkoły.
- Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:
- organizację pracy szkoły, w tym tygodniowy rozkład zajęć edukacyjnych;
- projekt planu finansowego szkoły;
- wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
- propozycje dyrektora szkoły w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
§ 9. Rada Rodziców
- W szkole działa rada rodziców, która reprezentuje ogół rodziców uczniów.
- W skład rady rodziców wchodzi po jednym przedstawicielu rad oddziałowych, wybranych w tajnych wyborach przez zebranie rodziców uczniów danego oddziału.
- Wybory przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym.
- Rada rodziców uchwala regulamin swojej działalności, w którym określa w szczególności:
- wewnętrzną strukturę i tryb pracy rady;
- szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów przedstawicieli do rad oddziałowych, do rady rodziców szkoły.
- Do kompetencji rady rodziców należy:
- uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły,
- opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania szkoły;
- opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora szkoły;
- delegowanie dwóch kandydatów do udziału w komisji konkursowej na dyrektora szkoły.
§ 10. Samorząd Uczniowski
- Samorząd tworzą wszyscy uczniowie szkoły.
- Organy samorządu są jedynymi reprezentantami ogółu uczniów.
- Zasady wybierania i działania organów samorządu określa regulamin uchwalany przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym.
- Regulamin samorządu nie może być sprzeczny z prawem oświatowym i ze statutem szkoły.
- Samorząd może przedstawiać radzie pedagogicznej oraz dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły, w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów, takich jak:
- prawo do zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami;
- prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu;
- prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań;
- prawo redagowania i wydawania gazety szkolnej;
- prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z dyrektorem;
- prawo proponowania w drodze wyborów nauczyciela pełniącego funkcję opiekuna samorządu.
- Samorząd w porozumieniu z dyrektorem szkoły może podejmować działania z zakresu wolontariatu.
- Samorząd może ze swojego składu wyłonić radę wolontariatu
§ 11.
- Działające w szkole organy wzajemnie informują się o podstawowych kierunkach planowanej i prowadzonej działalności.
- Organy, o których mowa w ust. 1, współdziałają poprzez wymianę informacji o działaniach i decyzjach. Poszczególne organy Szkoły mogą zapraszać się wzajemnie na planowane lub doraźne zebrania w celu wymiany poglądów.
§ 12.
- Spory między organami szkoły rozpatrywane są na terenie szkoły z zachowaniem zasady obiektywizmu.
§ 13.
- W przypadku sporu między radą pedagogiczną, samorządem uczniowskim, radą rodziców :
- dyrektor prowadzi mediacje w sprawie spornej i podejmuje ostateczne decyzje;
- dyrektor, przed rozstrzygnięciem sporu jest zobowiązany zapoznać się ze stanowiskiem każdej ze stron i zachować bezstronność w ocenie tych stanowisk;
- dyrektor podejmuje działanie na pisemny wniosek któregoś z organów – strony sporu;
- dyrektor informuje zainteresowanych o swoim rozstrzygnięciu na piśmie wraz z uzasadnieniem w ciągu 14 dni od złożenia wniosku.
- W przypadku sporu między organami szkoły, w którym stroną jest dyrektor, powoływany jest zespół mediacyjny. W skład zespołu mediacyjnego wchodzi po jednym przedstawicielu organów szkoły, a dyrektor wyznacza swojego przedstawiciela do pracy w zespole.
- Zespół mediacyjny w pierwszej kolejności prowadzi postępowanie mediacyjne, a w przypadku niemożności rozwiązania sporu podejmuje decyzję w drodze głosowania.
- Strony sporu są zobowiązane przyjąć rozstrzygnięcie zespołu mediacyjnego jako rozwiązanie ostateczne.
Rozdział 4.
Organizacja pracy szkoły
§ 14.
- Podstawę organizacji pracy Szkoły w danym roku szkolnym stanowią:
- plan pracy szkoły;
- arkusz organizacji szkoły;
- tygodniowy rozkład zajęć.
- Działalność edukacyjna Szkoły jest określana przez:
- szkolny zestaw programów nauczania zgodnie z którym będzie realizowana podstawa programowa, uwzględniający wymiar wychowawczy, obejmujący całość działań szkoły z punktu widzenia dydaktycznego;
- program wychowawczo-profilaktyczny, który opisuje w sposób całościowy wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym i profilaktycznym, realizowane przez wszystkich
§ 15.
- Rok szkolny dzieli się na dwa okresy. Pierwszy okres trwa od rozpoczęcia roku szkolnego do 15 stycznia, a drugi – od 16 stycznia do dnia zakończenia zajęć dydaktycznych.
§ 16.
- Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział, w którym liczba uczniów nie przekracza 30 z zastrzeżeniem ust. 2- 4
- Liczba uczniów w oddziale klas I–III szkoły podstawowej wynosi nie więcej niż 25.
- Jeżeli do oddziału klasy I, II lub III szkoły podstawowej, w okresie od rozpoczęcia do zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, zostanie przyjęty z urzędu uczeń zamieszkały w obwodzie tej szkoły, dyrektor szkoły podstawowej może:
- zwiększyć liczbę uczniów w danym oddziale powyżej liczby określonej w ust. 2, nie więcej jednak niż o 2,
albo
-
- podzielić dany oddział za zgodą organu prowadzącego oraz po poinformowaniu rady oddziałowej,
- Jeżeli w przypadku, o którym mowa w ust. 3, liczba uczniów w oddziale zwiększy się więcej niż o 2, dyrektor szkoły, po poinformowaniu rady oddziałowej, dzieli dany oddział.
- Liczba uczniów w oddziale integracyjnym powinna wynosić nie więcej niż 20, w tym nie więcej niż 5 uczniów niepełnosprawnych.6. Jeżeli oddział liczy powyżej 24 uczniów, podział, na co najmniej dwie grupy jest obowiązkowy na zajęciach z języków obcych i informatyki.
- Zajęcia wychowania fizycznego prowadzone są w grupach liczących nie więcej niż 26 uczniów. W zależności od realizowanej formy tych zajęć, mogą być prowadzone łącznie albo oddzielnie dla dziewcząt i chłopców. Możliwe jest tworzenie grup międzyoddziałowych lub międzyklasowych.
- Jeżeli oddział liczy mniej niż 30 uczniów, do podziału na grupy na zajęciach innych niż informatyka, języki obce i wychowanie fizyczne, o których mowa w ust. l, wymagana jest zgoda organu prowadzącego.
- Każdy oddział złożony jest z uczniów, którzy uczą się wszystkich przedmiotów obowiązkowych określonych ramowym planem nauczania w ramach etapu edukacyjnego.
- Koła zainteresowań i inne zajęcia pozalekcyjne mogą być prowadzone poza systemem klasowo-lekcyjnym w grupach oddziałowych, międzyoddziałowych, międzyszkolnych, a także podczas wycieczek i wyjazdów.
§ 17.
- Szkoła organizuje zajęcia świetlicowe dla uczniów, którzy muszą przebywać dłużej w Szkole, w szczególności ze względu na czas pracy rodziców (na ich wniosek), organizację dojazdu do Szkoły albo inne okoliczności wymagające zapewnienia opieki.
- Świetlica zapewnia zajęcia świetlicowe uwzględniające potrzeby edukacyjne oraz rozwojowe dzieci i młodzieży, a także ich możliwości psychofizyczne, w szczególności zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów, zajęcia zapewniające prawidłowy rozwój fizyczny oraz odrabianie lekcji.
- Planowanie pracy, organizacja i dobór form zajęć należą do kompetencji nauczycieli wychowawców grup wychowawczych, którzy swoją pracę odpowiednio dokumentują zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Szczegółowe zadania i organizację pracy świetlicy szkolnej określa regulamin.
- Do zadań nauczyciela świetlicy należy:
- udzielenie pomocy w nauce;
- organizowanie zabaw, gier w pomieszczeniu i na wolnym powietrzu;
- współdziałanie z rodzicami (prawnymi opiekunami) ucznia, pedagogiem szkolnym, wychowawcą klasy;
- kształtowanie zasad bezpieczeństwa i higieny;
- rozwijanie zainteresowań uczniów.
- Nauczyciel świetlicy jest zobowiązany do:
- stworzenia rocznego programu pracy świetlicy;
- prowadzenia dziennika zajęć w świetlicy i obecności uczniów;
- stworzenia regulaminu świetlicy.
§ 18.
- W celu zapewnienia prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju uczniów, szkoła korzysta ze stołówki zorganizowanej w Zespole Szkół.
- Korzystanie z posiłków w stołówce szkolnej odbywa się na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
- Szczegółową organizację pracy stołówki szkolnej określa regulamin stołówki
§ 19.
- W przypadku zawieszenia zajęć w szkole Dyrektor organizuje dla dzieci zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość zgodnie z wytycznymi ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.
- Zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość mogą być realizowane w szczególności z wykorzystaniem dostępnych dla uczniów środków komunikacji elektronicznej.
- Ocenianie uczniów odbywa się według szczegółowych warunków i sposobu oceniania wewnątrzszkolnego przyjętych w statucie szkoły.
- W okresie organizacji dla dzieci zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość Dyrektor szkoły odpowiada za organizację realizacji zadań tej jednostki, w tym wymienionych wyżej zajęć lub innego sposobu realizacji tych zajęć, w szczególności:
- ustala, czy nauczyciele mają dostęp do infrastruktury informatycznej, oprogramowania i internetu umożliwiających interakcję między uczniami a nauczycielami prowadzącymi zajęcia,
- ustala, we współpracy z nauczycielami, technologie informacyjno-komunikacyjne wykorzystywane przez nauczycieli do realizacji zajęć,
- ustala, we współpracy z nauczycielami, źródła i materiały niezbędne do realizacji zajęć, z których dzieci i rodzice mogą korzystać,
- ustala z nauczycielami potrzebę modyfikacji zestawu programów nauczania oraz, w razie potrzeby, modyfikuje ten zestaw,
- przekazuje uczniom, rodzicom i nauczycielom informację o sposobie i trybie realizacji zadań szkoły, w szczególności w zakresie organizacji kształcenia specjalnego, pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz indywidualnego nauczania, jeżeli są organizowane,
- koordynuje współpracę nauczycieli z uczniami i ich rodzicami, uwzględniając potrzeby edukacyjne i możliwości psychofizyczne dzieci, w tym dzieci objętych kształceniem specjalnym oraz indywidualnym nauczaniem, w przypadku wystąpienia takich sytuacji.
§ 20.
- Szkoła prowadzi współpracę z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym specjalistycznymi, szkołami wyższymi i organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
- Szkoła współdziała z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi na zasadach określonych odrębnymi przepisami m.in. w zakresie:
- wspomagania wszechstronnego rozwoju dzieci, efektywności uczenia się;
- profilaktyki uzależnień;
- terapii zaburzeń rozwojowych i zachowań dysfunkcyjnych;
- wspomagania wychowawczej funkcji rodziny;
- pomocy uczniom w planowaniu kariery zawodowej;
- diagnozowania i rozwijania potencjalnych możliwości oraz mocnych stron uczniów.
- Na wniosek rodziców dziecka poradnia wydaje opinie w sprawach:
- dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom;
- udzielenia indywidualnego programu lub toku nauki;
- innych określonych w odrębnych przepisach.
- Celem udzielania różnorodnej pomocy uczniom będącym w trudnej sytuacji materialnej, szkoła współdziała z ośrodkami pomocy społecznej.
- W szkole mogą działać stowarzyszenia i organizacje niepolityczne, których celem statutowym jest działalność wychowawcza albo rozszerzenie i wzbogacenie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej
- Zgodę na działalność w szkole stowarzyszenia i organizacji, o których mowa w ust. l, wyraża na piśmie dyrektor szkoły, po uprzednim uzgodnieniu tej działalności oraz po wyrażeniu opinii przez Radę Pedagogiczną.
§ 21.
- Szkoła prowadzi działalność innowacyjną we współpracy z instytucjami, stowarzyszeniami i innymi organizacjami, których cele określone w statucie obejmują swoim zakresem zadania objęte innowacją.
- Współpraca, o której mowa w ust. 1, polega w szczególności na:
- organizowaniu spotkań z przedstawicielami instytucji, stowarzyszeń i innych organizacji;
- informowaniu o celach i okresie trwania innowacji, w szczególności na stronie internetowej szkoły;
- konsultowanie projektu innowacji w dziedzinach stanowiących obszary wspólnych zainteresowań.
§ 22.
- W Szkole organizuje się Szkolne Koło Wolontariatu.
- Wyznaczone cele i działania Szkolnego Koła Wolontariatu realizowane są w szczególności poprzez:
- zapoznanie młodzieży z ideą wolontariatu oraz jej propagowaniem;
- uwrażliwienie na problemy społeczne i potrzeby innych;
- kształtowanie właściwych postaw prospołecznych;
- inspirowanie do aktywnego spędzania czasu wolnego;
- kształtowanie umiejętności działania w zespole.
- Sposób realizacji działań odbywa się w szczególności poprzez:
- przybliżenie uczniom idei wolontariatu podczas spotkań i godzin wychowawczych;
- zapoznanie z prawami i obowiązkami wolontariuszy;
- pracę wolontariatu wśród uczniów i środowiska
Rozdział 5.
Zakres zadań nauczycieli i innych pracowników szkoły
§ 23.
- W celu realizacji zadań Szkoły zatrudnia się nauczycieli, wychowawców oraz stosownie do potrzeb: nauczyciela współorganizującego proces kształcenia, asystenta lub pomoc nauczyciela, specjalistów: pedagoga i psychologa, logopedę, pedagoga specjalnego, terapeutę pedagogicznego, doradcę zawodowego, a także innych pracowników, w tym pracowników administracyjnych i obsługi.
- Zasady zatrudniania nauczycieli, specjalistów i innych pracowników, o których mowa w ust. 1, określają odrębne przepisy.
- Kwalifikacje nauczycieli, specjalistów i innych pracowników, o których mowa w ust. 1, oraz zasady ich wynagradzania określają odrębne
§ 24.
- Nauczyciel, wykonując pracę dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą, jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy, a także bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów.
- Rzetelne realizowanie zadań związanych z powierzonym stanowiskiem nauczyciela oraz podstawowymi funkcjami szkoły polega w szczególności na:
- zapewnieniu bezpieczeństwa uczniom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę, a zwłaszcza w czasie przydzielonych zajęć edukacyjnych, wychowawczych lub opiekuńczych, wyznaczonych dyżurów nauczycielskich oraz podczas organizowanych wycieczek i uroczystości szkolnych;
- kontrolowaniu obecności uczniów oraz miejsca prowadzenia zajęć pod względem bezpieczeństwa i higieny pracy;
- podnoszeniu oraz aktualizowaniu wiedzy i umiejętności zawodowych w dostępnych formach doskonalenia;
- organizowaniu i doskonaleniu warsztatu pracy, dbałości o powierzone pomoce dydaktyczne i sprzęt szkolny;
- zapewnieniu właściwego poziomu nauczania i wychowania powierzonych mu uczniów poprzez planową realizację podstawy programowej oraz dostosowanego programu nauczania lub wychowania w zakresie przydzielonych mu zajęć edukacyjnych, wychowawczych lub opiekuńczych, zgodnie z jego kwalifikacjami zawodowymi oraz umiejętnościami;
- poinformowaniu, na początku każdego roku szkolnego, uczniów oraz ich rodziców o wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z prowadzonych zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego programu nauczania; sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów; warunkach i trybie otrzymania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych;
- dbaniu o poprawność językową i kulturę osobistą wszystkich uczniów;
- dostarczaniu rodzicom uczniów informacji o postępach i trudnościach w nauce oraz o szczególnych uzdolnieniach;
- prowadzeniu z uczniami dodatkowych zajęć, uwzględniających ich potrzeby rozwojowe i edukacyjne albo zainteresowania, wynikających z odrębnych przepisów;
- realizowaniu zadań wyznaczonych w planie pracy szkoły na dany rok szkolny;
- Nauczyciel jest obowiązany uczestniczyć w przeprowadzaniu egzaminu ósmoklasisty.
- Opiekę nad uczniami przebywającymi w szkole sprawują:
- podczas zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych – nauczyciele prowadzący te zajęcia;
- podczas przerw i imprez szkolnych – nauczyciele pełniący dyżury.
- Opiekę nad uczniami podczas zajęć i imprez szkolnych poza terenem szkoły, w tym w trakcie wycieczek organizowanych przez szkołę, sprawują nauczyciele oraz, za zgodą dyrektora, inne osoby dorosłe, w szczególności rodzice. Obowiązki opiekunów podczas wycieczek organizowanych przez szkołę określają odrębne
§ 25.
- Każdy oddział powierza się szczególnej opiece wychowawczej jednego z nauczycieli uczących w tym oddziale.
- W miarę możliwości organizacyjnych szkoły, celem zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności, wychowawca prowadzi oddział powierzony jego opiece wychowawczej przez etap edukacyjny.
- Decyzję w sprawie powierzenia funkcji wychowawcy podejmuje dyrektor.
- Dyrektor może dokonać zmiany na stanowisku wychowawcy:
- z urzędu;
- na pisemny wniosek dotychczasowego wychowawcy;
- na pisemny wniosek co najmniej 2/3 rodziców uczniów danego oddziału.
- Wnioski, o których mowa w ust. 4 nie są dla dyrektora wiążące. O sposobie ich załatwienia dyrektor informuje na piśmie wnioskodawcę w terminie 7
§ 26.
- Zadania i obowiązki pedagoga i psychologa obejmują następujące działania:
- Rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych.
- Określanie form i sposobów udzielania uczniom, w tym uczniom z wybitnymi uzdolnieniami, pomocy psychologiczno-pedagogicznej, odpowiednio do rozpoznanych potrzeb.
- Organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli.
- Podejmowanie działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły w stosunku do uczniów, z udziałem rodziców i nauczycieli.
- Wspieranie działań wychowawczych i opiekuńczych nauczycieli, wynikających z programu wychowawczo-profilaktycznego.
- Planowanie i koordynowanie zadań realizowanych przez szkołę na rzecz uczniów, rodziców i nauczycieli w zakresie wyboru przez uczniów kierunku kształcenia.
- Działanie na rzecz zorganizowania opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej.
- Udzielanie różnych form pomocy psychologicznej i pedagogicznej uczniom realizującym indywidualny program lub tok nauki.
- Współdziałanie w opracowaniu programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły i jego ewaluacji.
- Wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno–pedagogicznej.
- Organizowanie różnych form terapii uczniom niedostosowanym społecznie.
- Współpraca z poradnią psychologiczno-pedagogiczną oraz instytucjami i stowarzyszeniami działającymi na rzecz dziecka i ucznia.
- Nadzór i pomoc w przygotowywaniu opinii o uczniach do Sądu Rodzinnego, poradni psychologiczno-pedagogicznych lub innych instytucji.
- Do zadań logopedy należy:
- Przeprowadzenie badań wstępnych, w celu ustalenia stanu mowy uczniów.
- Diagnozowanie logopedyczne oraz – odpowiednio do jej wyników – organizowanie pomocy logopedycznej.
- Prowadzenie terapii logopedycznej indywidualnej i w grupach dzieci, u których stwierdzono nieprawidłowości w rozwoju mowy.
- Organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno – pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli.
- Podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej, w tym współpraca z najbliższym otoczeniem dziecka.
- Wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w:
- rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły,
- udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Do zadań pedagoga specjalnego zatrudnionego w szkole, w tym w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, należy w szczególności:
- Współpraca z nauczycielami lub innymi specjalistami, rodzicami oraz dziećmi w:
- rekomendowaniu dyrektorowi szkoły do realizacji działań w zakresie zapewnienia aktywnego i pełnego uczestnictwa uczniów w życiu szkoły oraz dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami,
- prowadzeniu badań i działań diagnostycznych związanych z rozpoznawaniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień dzieci oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu dzieci, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły,
- rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych uczniów,
- określaniu niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, w tym wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne, odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dzieci;
- Współpraca z zespołem w zakresie opracowania i realizacji indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, w tym zapewnienia mu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w:
- rozpoznawaniu przyczyn niepowodzeń edukacyjnych dzieci lub trudności w ich funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły,
- udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w bezpośredniej pracy z dzieckiem,
- dostosowaniu sposobów i metod pracy do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz jego możliwości psychofizycznych,
- doborze metod, form kształcenia i środków dydaktycznych do potrzeb dzieci.
- Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom, ich rodzicom i nauczycielom.
- Współpraca w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w zależności od potrzeb, z innymi podmiotami funkcjonującymi na tym polu.
- Przedstawianie radzie pedagogicznej propozycji w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły w zakresie zadań określonych dla pedagoga specjalnego.
- Współpraca z nauczycielami lub innymi specjalistami, rodzicami oraz dziećmi w:
- Do zadań terapeuty pedagogicznego należy w szczególności:
- Prowadzenie badań diagnostycznych uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się w celu rozpoznawania trudności oraz monitorowania efektów oddziaływań terapeutycznych.
- Rozpoznawanie przyczyn utrudniających uczniom aktywne i pełne uczestnictwo w życiu szkoły.
- Prowadzenie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym.
- Podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających niepowodzeniom edukacyjnym uczniów, we współpracy z rodzicami uczniów.
- Wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w:
- rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły,
- udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Do zadań doradcy zawodowego należy w szczególności:
- Prowadzenie zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu z uwzględnieniem rozpoznanych mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów.
- Współpraca z innymi nauczycielami w tworzeniu i zapewnieniu ciągłości działań w zakresie zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu.
- Wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Do zadań nauczyciela współorganizującego kształcenie należy w szczególności:
- prowadzenie wspólnie z innymi nauczycielami zajęć edukacyjnych oraz realizowanie wspólnie z nimi zintegrowanych działań i zajęć określonych w Indywidualnym Programie Edukacyjno- Terapeutycznym,
- prowadzenie wspólnie z innymi nauczycielami, specjalistami i wychowawcami grup pracy wychowawczej z uczniami z niepełnosprawnością, niedostosowanymi społecznie oraz zagrożonymi niedostosowaniem społecznym,
- uczestniczenie, w miarę potrzeb, w zajęciach edukacyjnych oraz zintegrowanych działaniach prowadzonych przez innych nauczycieli, specjalistów i wychowawców, określonych w Indywidualnym Programie Edukacyjno-Terapeutycznym,
- udzielanie pomocy nauczycielom, specjalistom i wychowawcom w doborze form i metod pracy z uczniami z niepełnosprawnością, niedostosowanymi społecznie oraz zagrożonymi niedostosowaniem społecznym,
- prowadzenie zajęć terapeutycznych i rewalidacyjnych,
- opracowanie wraz z zespołem nauczycieli i specjalistów pracujących z dzieckiem Indywidualnego Programu Edukacyjno-Terapeutycznego oraz Wielospecjalistycznej Oceny Poziomu Funkcjonowania Ucznia (WOPFU) zgodnie z zasadami określonymi w przepisach prawa oświatowego.
§ 27.
- Na terenie szkoły w czasie zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych mogą przebywać tylko uczniowie i ich rodzice, pracownicy szkoły oraz interesanci.
- Inne osoby mogą przebywać na terenie szkoły tylko w uzasadnionych przypadkach za zgodą dyrekcji szkoły.
- Szkoła stwarza uczniom warunki pobytu, zapewniające bezpieczeństwo, ochronę przed przemocą, uzależnieniami, demoralizacją i innymi przejawami patologii społecznej, według następujących zasad:
- uczniowie przebywają w szkole w czasie zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych;
- uczniowie nie opuszczają terenu szkolnego w czasie przerw między lekcjami (za bezpieczeństwo uczniów w czasie przerw międzylekcyjnych odpowiadają nauczyciele dyżurujący);
- pracownicy obsługi i nauczyciele dyżurujący kontrolują pobyt innych osób (nie będących uczniami lub pracownikami) na terenie budynku szkoły;
- za rzeczy wartościowe, przynoszone na teren szkoły, nie związane z procesem edukacyjnym szkoła nie odpowiada;
- Szczegółowe zasady dotyczące bezpieczeństwa na terenie szkoły określają odrębne
Rozdział 6.
Szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego uczniów
§ 28.
- Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:
- poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach w tym zakresie;
- pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju;
- motywowanie ucznia do dalszej pracy;
- dostarczenie rodzicom (prawnym opiekunom), uczniom i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia;
- umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej;
- udzielanie uczniowi pomocy w nauce w postaci informacji o tym, co uczeń zrobił dobrze, co i jak powinien poprawić.
- Uzasadnienie oceny odbywa się zgodnie z zasadami oceniania kształtującego (wspomagającego) i może mieć formę ustną lub pisemną.
§ 29.
- Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
- formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych;
- ustalanie kryteriów z zachowania;
- ocenianie bieżące i ustalanie śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, według skali i w formach przyjętych w danej szkole;
- przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych;
- ustalanie rocznych (okresowych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
- ustalanie warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywanie rocznych (okresowych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
- ustalania warunków i sposobu przekazywania rodzicom (prawnym opiekunom) informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce.
§ 30.
- Obszary oceniania:
- wiedza;
- umiejętności;
- zachowanie
§ 31.
- Formy zbierania informacji o osiągnięciach i postępach ucznia:
- wiedza i umiejętności: odpowiedzi ustne, prace pisemne, testy, sprawdziany, kartkówki, konkursy, aktywność podczas zajęć, projekty, doświadczenia, obserwacje;
- zachowanie: obserwacja, uwagi w dzienniku.
- Uczeń zobowiązany jest do udziału w sprawdzaniu osiągnięć metodami wskazanymi przez nauczyciela (prace klasowe, sprawdziany pisemne i ustne, prace praktyczne i inne) w terminie wynikającym z toku nauki. W przypadku nieobecności w tym czasie, uczeń musi zaliczyć je w terminie do dwóch tygodni, od dnia ustania nieobecności, w sposób określony przez nauczyciela. W sytuacji niewywiązania się z tego obowiązku nauczyciel decyduje o terminie i formie sprawdzenia osiągnięć. W przypadku dłuższej nieobecności usprawiedliwionej uczeń ustala termin zaliczenia indywidualnie z nauczycielem.
§ 32.
- Formy przekazywania informacji rodzicom:
- wywiadówki klasowe organizowane przez wychowawcę;
- spotkania organizowane przez dyrektora szkoły;
- spotkania indywidualne z inicjatywy rodziców;
- wezwania rodziców do szkoły przez wychowawcę lub dyrektora;
- kontakt z rodzicami poprzez dziennik elektroniczny.
§ 33.
- Ocenianie uczniów odbywa się zgodnie z kryteriami oceniania z poszczególnych przedmiotów i zachowania.
- Nauczyciele na początku roku szkolnego informują uczniów i ich rodziców (prawnych opiekunów) o:
- wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania;
- wymaganiach zobowiązujących ucznia do udziału w sprawdzaniu osiągnięć metodami wskazanymi przez nauczyciela;
- warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych.
- Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania, warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
- Kryteria, o których mowa w ust. 1 są dostępne dla uczniów i rodziców (prawnych opiekunów) w bibliotece szkolnej.
- Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów).
- Na pisemny lub ustny wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne oraz inna dokumentacja dotycząca oceniania ucznia jest udostępniona do wglądu uczniowi lub jego rodzicom (prawnym opiekunom) na terenie szkoły.
§ 34.
- Nauczyciel jest obowiązany, na podstawie opinii, orzeczenia publicznej poradni psychologiczno- pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej lub na podstawie opinii lekarza, dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia.
- Przy ustaleniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, informatyki, plastyki i muzyki należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki zajęć, a w przypadku wychowania fizycznego systematyczność udziału w zajęciach oraz aktywność ucznia w działaniach na rzecz sportu szkolnego i kultury fizycznej.
- Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z wykonywania określonych ćwiczeń fizycznych na zajęciach wychowania fizycznego na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach wykonywania przez ucznia tych ćwiczeń wydanej przez lekarza, na czas określony w tej opinii.
- Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z realizacji zajęć wychowania fizycznego lub informatyki na podstawie opinii o braku możliwości uczestniczenia ucznia w tych zajęciach wydanej przez lekarza, na czas określony w tej opinii.
- W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony”.
§ 35.
- W szkole obowiązują następujące normy dotyczące pisemnych prac kontrolnych:
- w ciągu dnia może odbyć się jedna pisemna praca kontrolna;
- W ciągu tygodnia uczeń klas IV-VI może pisać nie więcej niż dwie, a uczeń klas VII-VIII nie więcej niż trzy prace kontrolne. Limit ten nie dotyczy prac zaległych.
- o terminie prac kontrolnych nauczyciel powiadamia uczniów z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem;
- prace kontrolne muszą być sprawdzone w ciągu dwóch tygodni i omówione na lekcji;
- Za pracę kontrolną uznaje się sprawdzian, pracę klasową, zadanie klasowe lub inną formę pracy obejmującą więcej niż 3 tematy lekcyjne i trwającą przynajmniej jedną jednostkę lekcyjną.
- Prace kontrolne przechowuje nauczyciel w czasie trwania roku szkolnego.
- Uczeń ma prawo do poprawy wszystkich ocen w formie i terminie wskazanym przez nauczyciela.
§ 36.
- Ustala się następującą ilość ocen bieżących uzyskiwanych przez ucznia w okresie dla przedmiotów realizowanych w wymiarze tygodniowym:
- jedna godzina tygodniowo – minimum trzy oceny,
- dwie godziny tygodniowo – minimum cztery oceny,
- trzy godziny tygodniowo – minimum pięć ocen
- cztery i więcej godzin tygodniowo – minimum sześć ocen.
- Wymienione normy ocen w ust.1 nie dotyczą uczniów o dużej absencji i nie uczestniczących w pracach pisemnych.
§ 37.
- W klasach I-III śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych są ocenami opisowymi.
- Ocena opisowa budowana jest na podstawie bieżącej obserwacji pracy ucznia, kart pracy, zeszytów, ćwiczeń, wypowiedzi ustnych i innych form aktywności.
- Ocenianie bieżące w klasach I-III ma formę oceny cyfrowej i informacji opisowej. Ocena cyfrowa odzwierciedla poszczególne poziomy opanowania umiejętności ucznia.
- Ocenianie bieżące w klasach I-III jest dokumentowane w dzienniku w postaci oceny cyfrowej odpowiadającej poszczególnym poziomom.
- Ocenianie ma charakter ciągły, odbywa się na bieżąco w klasie podczas wielokierunkowej działalności ucznia.
- Ocena cyfrowa jest jednolita we wszystkich klasach I-III.
-
- 6 – poziom bardzo wysoki – osiąga uczeń, który wykazuje się bardzo dobrym tokiem myślenia, wykonuje zadania z podstawy programowej o podwyższonym stopniu trudności, wyróżnia się twórczym podejściem do podjętego zadania.
- 5 – poziom wysoki – osiąga uczeń, który w pełni opanował umiejętności programowe.
- 4 – poziom dobry – osiąga uczeń, który dobrze opanował umiejętności programowe, wykonuje prace samodzielnie i popełnia niewielką ilość błędów.
- 3 – poziom częściowy – osiąga uczeń, który wystarczająco opanował umiejętności programowe, zadania wykonuje z niewielką pomocą nauczyciela.
- 2 – poziom niski – osiąga uczeń, który minimalnie opanował umiejętności programowe popełnia liczne błędy, potrzebuje pomocy nauczyciela.
- 1 – poziom bardzo niski – osiąga uczeń, który niewystarczająco opanował umiejętności programowe, popełnia liczne błędy, nie radzi sobie z wykonywaniem wielu zadań, niezbędna jest mu pomoc nauczyciela.
- Oceny bieżące i oceny klasyfikacyjne śródroczne i roczne począwszy od klasy czwartej ustala się wg skali:
- stopień celujący (6) – uczeń wykonuje zadania z podstawy programowej o podwyższonym stopniu trudności, poprawnie rozwiązuje problemy w sposób twórczy, samodzielnie rozwija własne uzdolnienia, korzysta z nowości technologii informacyjnej, potrafi kojarzyć i łączyć wiadomości z różnych dziedzin wiedzy, korzysta z wielu sposobów pracy;
- stopień bardzo dobry (5) – uczeń spełnia wymagania rozszerzające, obejmujące pełny zakres wiadomości i umiejętności określonych programem nauczania, wymagające korzystania z różnych źródeł wiedzy;
- stopień dobry (4) – uczeń spełnia wymagania dopełniające, obejmujące wiadomości i umiejętności mniej przystępne, bardziej złożone, poszerzające relacje między elementami treści;
- stopień dostateczny (3) – uczeń spełnia wymagania podstawowe, obejmujące wiadomości najważniejsze z punktu widzenia potrzeb edukacji, proste, nie wymagające specjalnych uzdolnień, często powtarzane w programie;
- stopień dopuszczający (2) – uczeń z pomocą nauczyciela spełnia wymagania konieczne obejmujące wiadomości i umiejętności niezbędne w dalszej edukacji, potrzebne w życiu;
- stopień niedostateczny (1) – uczeń nie spełnia wymagań na ocenę dopuszczającą;
- Istnieje możliwość ustalania ocen bieżących i klasyfikacyjnych w formie opisowej.
§ 38
- Przy ocenianiu prac pisemnych stosuje się kryteria procentowe, przeliczone na oceny według następującej skali:
100 – 98% – celujący (6)
97 – 89% – bardzo dobry (5)
88 – 74% – dobry (4)
73 – 50% – dostateczny (3)
49 – 33% – dopuszczający (2)
Poniżej 33% – niedostateczny (1)
- Skalę ocen można rozszerzyć o znaki „+” i „-„, za wyjątkiem ocen 6+ i 1-.
- Dopuszcza się stosowanie zmian w skali procentowej do ± 3%
§ 39.
- Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia w szczególności:
- wywiązywanie się z obowiązków ucznia;
- postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej,
- dbałość o honor i tradycje szkoły,
- dbałość o piękno mowy ojczystej;
- dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób;
- godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią;
- okazywanie szacunku innym osobom.
- Ocena zachowania śródroczna i roczna określona jest wg następującej skali:
- wzorowe,
- bardzo dobre,
- dobre,
- poprawne,
- nieodpowiednie,
- naganne
- Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub odchylenia rozwojowe, należy uwzględnić wpływ stwierdzonych zaburzeń lub odchyleń na jego zachowanie na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania lub opinii publicznej poradni psychologiczno –pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej lub opinii
§ 40.
- Tryb ustalania oceny zachowania:
- wychowawca ustala ocenę zachowania zgodnie z kryteriami ocen zachowania;
- uczeń ma prawo do samooceny w formie pisemnej. Ocenę tę przedkłada do wglądu tylko wychowawcy;
- ostateczną ocenę ustala wychowawca klasy, zasięgając opinii u nauczycieli w szczególności uczących w danej klasie oraz zespołu klasowego.
§ 41.
- Ocena zachowania nie ma wpływu na oceny z zajęć edukacyjnych i promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły.
§ 42.
- Zasady oceniania i klasyfikowania z religii i wychowania do życia w rodzinie określają odrębne przepisy.
§ 43.
- Tryb ustalania oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych:
- oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący dane zajęcia, a w przypadku dłuższej nieobecności nauczyciela – dyrektor szkoły;
- Klasyfikowanie śródroczne przeprowadza się na zakończenie pierwszego półrocza, a klasyfikowanie roczne na zakończenie zajęć w danym roku szkolnym.
- Klasyfikacyjne zebranie Rady Pedagogicznej odbywa się na co najmniej 2 dni przed zakończeniem I półrocza oraz co najmniej na 5 dni przed zakończeniem zajęć dydaktycznych w danym roku szkolnym.
- co najmniej na tydzień, a w przypadku oceny niedostatecznej na miesiąc, przed rocznym klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej uczniowie i ich rodzice (prawni opiekunowie) są powiadamiani na piśmie o przewidywanych ocenach klasyfikacyjnych ucznia z poszczególnych przedmiotów i przewidywanej ocenie klasyfikacyjnej zachowania. Informacja przekazana przez wychowawcę zostaje podpisana przez rodziców(opiekunów prawnych) i zwrócona do wychowawcy. Za jej przekazanie odpowiedzialni są uczeń i rodzice (prawni opiekunowie);
- nauczyciele przedmiotów w wyznaczonym terminie wystawiają przewidywane oceny w dzienniku elektronicznym.
§ 44.
- Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.
- Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny w terminie ustalonym przez dyrektora szkoły.
- Na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) ucznia niesklasyfikowanego z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.
- Egzamin klasyfikacyjny zdaje uczeń realizujący indywidualny tok lub program nauki oraz uczeń spełniający obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą.
§ 45.
- Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się nie później niż w dniu poprzedzającym dzień zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno – wychowawczych. Termin egzaminu klasyfikacyjnego uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami). Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora szkoły.
- Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły, w skład której wchodzą:
- nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne jako przewodniczący komisji;
- nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne.
- Egzamin klasyfikacyjny, o którym mowa w § 41 ust. 4 pkt 2 przeprowadza komisja w składzie:
- dyrektor szkoły, albo nauczyciel wyznaczony przez dyrektora jako przewodniczący komisji;
- nauczyciel lub nauczyciele obowiązkowych zajęć edukacyjnych, z których jest przeprowadzony egzamin.
- W egzaminie mogą brać udział (w charakterze obserwatorów) rodzice/prawni opiekunowie
§ 46.
- Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się w formie ustnej i pisemnej.
- Część pisemna egzaminu klasyfikacyjnego trwa 45 min.
§ 47.
- Egzamin klasyfikacyjny obejmuje cały materiał programowy zrealizowany w danym okresie. Jeżeli egzamin dotyczy klasyfikacji rocznej obejmuje cały materiał programowy zrealizowany w danym roku szkolnym.
- Egzamin klasyfikacyjny z plastyki, muzyki, techniki, informatyki i wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
- Pytania (ćwiczenia) egzaminacyjne ustala nauczyciel danego przedmiotu (bloku).
- Uczeń może być egzaminowany z nie więcej niż trzech przedmiotów w ciągu jednego dnia.
- Od oceny ustalonej w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego przysługuje odwołanie w trybie §47
- Z egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół, zawierający w szczególności:
- nazwę zajęć edukacyjnych, z których był przeprowadzony egzamin;
- imiona i nazwiska osób wchodzących w skład komisji;
- termin egzaminu klasyfikacyjnego;
- imię i nazwisko ucznia;
- zadania egzaminacyjne;
- ustaloną ocenę klasyfikacyjną.
- Do protokołu dołącza się odpowiednio pisemne prace ucznia, zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia i zwięzłą informację o wykonaniu przez ucznia zadania praktycznego. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
§ 48.
- Uczeń, który otrzymał w wyniku rocznej klasyfikacji ocenę niedostateczną z jednych lub dwóch zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy.
- Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej i ustnej, z wyjątkiem wychowania fizycznego, muzyki, techniki i plastyki gdzie ma charakter ćwiczeń praktycznych.
- Część pisemna egzaminu poprawkowego trwa 45 min.
- Egzamin poprawkowy przeprowadza się w ostatnim tygodniu ferii letnich.
- Do przeprowadzenia egzaminu poprawkowego dyrektor powołuje komisję w składzie:
- dyrektor lub wicedyrektor szkoły lub nauczyciel – jako przewodniczący;
- nauczyciel prowadzący dane zajęcia – jako egzaminujący;
- nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia – jako członek komisji.
- Z egzaminu poprawkowego komisja sporządza protokół, do którego załącza się pisemną pracę ucznia oraz zwięzłą informację o jego ustnych odpowiedziach. Protokół zawiera zadania egzaminacyjne i ustaloną ocenę klasyfikacyjną.
- Uczeń, który z przyczyn losowych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły nie później niż do końca września następnego roku szkolnego.
- Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia, Rada Pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem że te obowiązkowe zajęcia edukacyjne są, zgodnie ze szkolnym planem nauczania, realizowane w klasie programowo wyższej.
§ 49.
- Uczeń może podwyższyć przewidywaną ocenę roczną z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz zachowania, jeżeli ustalona przewidywana przez nauczyciela ocena jest zdaniem jego rodziców (prawnych opiekunów) zaniżona, z zastrzeżeniem ust. 2 – 4.
- Uczeń może ubiegać się o podwyższenie przewidywanej oceny tylko o jeden stopień pod warunkiem spełnienia wszystkich warunków, o których mowa w ust. 3
- Warunki ubiegania się o ocenę wyższą niż przewidywana:
- Systematyczna praca ucznia na miarę jego możliwości
- Frekwencja (aktywny udział) na zajęciach z danego przedmiotu nie niższa niż 80%
- Usprawiedliwienie wszystkich nieobecności na zajęciach
- Przystąpienie do wszystkich sprawdzianów i prac pisemnych
- Skorzystanie ze wszystkich oferowanych przez nauczyciela form poprawy
- Termin i sposób podwyższenia przewidywanej rocznej oceny z zajęć edukacyjnych ustala nauczyciel uczący danego przedmiotu, a oceny zachowania wychowawca, nie później jednak niż na trzy dni przed radą zatwierdzającą wyniki klasyfikacji.
- Podwyższenie oceny z zajęć edukacyjnych obejmuje treści programowe z danego roku szkolnego.
- Uczeń ma prawo do podwyższenia przewidywanej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania w przypadku, gdy przedstawi dodatkowe informacje dotyczące szkolnej lub pozaszkolnej działalności, o których to okolicznościach wychowawca nie wiedział.
§ 50.
- Rodzice (prawni opiekunowie) ucznia mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalenia tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie od dnia ustalenia rocznej oceny klasyfikacyjnej, nie później niż w terminie 2 dni roboczych od dnia zakończenia zajęć dydaktyczno – wychowawczych.
- Dyrektor rozpatruje wniosek w terminie 3 dni od jego złożenia.
- O odmownym rozpatrzeniu wniosku rodzice ucznia są informowani pisemnie za potwierdzeniem odbioru.
- W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, Dyrektor Szkoły powołuje komisję, która:
- w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych – przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia, w formie pisemnej i ustnej, oraz ustala roczną ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych
- w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania – ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów; w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji
- Sprawdzian, o którym mowa w ust. 4 pkt 1, przeprowadza się nie później niż w terminie 5 dni od dnia zgłoszenia zastrzeżeń, o których mowa w ust. 1.
- Termin sprawdzianu uzgadnia dyrektor szkoły z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami) z zachowaniem terminu, o którym mowa w ust.5 .
- W skład komisji, o której mowa w ust. 3 wchodzą:
- w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:
- dyrektor szkoły albo wicedyrektor Zespołu Szkół – jako przewodniczący komisji,
- nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,
- dwóch nauczycieli z danej lub innej szkoły tego samego typu, prowadzący takie same zajęcia edukacyjne – w porozumieniu z dyrektorem innej szkoły;
- w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:
- dyrektor szkoły albo wicedyrektor Zespołu Szkół – jako przewodniczący komisji,
- wychowawca klasy,
- wskazany przez dyrektora szkoły nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie,
- pedagog,
- psycholog, jeżeli jest zatrudniony w szkole,
- przedstawiciel samorządu uczniowskiego,
- przedstawiciel rady rodziców.
- w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:
- Nauczyciel o którym mowa w ust 6. pkt 1, lit. b może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne z tym, że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
- Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych oraz roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, z wyjątkiem niedostatecznej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego.
§ 51.
- Uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, uzyskał oceny klasyfikacyjne roczne wyższe od stopnia niedostatecznego.
- Począwszy od klasy IV uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał z obowiązujących zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania, otrzymuje świadectwo szkolne promocyjne lub świadectwo ukończenia szkoły – z wyróżnieniem.
- Uczniowi, który uczęszczał na dodatkowe zajęcia edukacyjne oraz religię lub etykę do średniej ocen wymienionej w ust. 2 wlicza się oceny roczne uzyskane z tych zajęć.
§ 52.
- Szczegółowe zasady oceniania określa regulamin wewnątrzszkolnego oceniania, uwzględniający obowiązujące przepisy.
Rozdział 7.
Organizacja wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego
§ 53.
- Doradztwo zawodowe prowadzone w placówce ma na celu umożliwienie uczniowi:
- zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do poznania samego siebie i własnych predyspozycji zawodowych;
- poznanie zawodów i stanowisk pracy, rynku pracy oraz procesów na nim zachodzących i praw nim rządzących;
- właściwe przygotowanie się do roli pracownika, czyli zdobycie wiedzy i umiejętności związanych z poruszaniem się po rynku pracy;
- poznanie możliwości uzyskania kwalifikacji zawodowych zgodnych z potrzebami rynku pracy i własnymi predyspozycjami zawodowymi;
- zaplanowanie własnej kariery edukacyjno–zawodowej;
- rozwijanie umiejętności interpersonalnych i autoprezentacji.
- Doradztwo edukacyjno-zawodowe w szkole realizowane jest przez wszystkich członków Rady Pedagogicznej, przy szczególnym wsparciu nauczycieli specjalistów przy współpracy rodziców oraz placówek, instytucji i zakładów pracy, np. poradni psychologiczno-pedagogicznych, urzędów pracy, Ochotniczych Hufców Pracy, przedstawicieli organizacji zrzeszających pracodawców.
- Doradztwo edukacyjno-zawodowe w szkole jest realizowane na podstawie przeprowadzonej diagnozy potrzeb uczniów za pośrednictwem wielu zróżnicowanych działań, np. zajęcia edukacyjne, warsztaty, wycieczki zawodoznawcze, targi edukacyjne, spotkania z przedstawicielami zawodów, przedstawicielami szkół i uczelni, absolwentami, wolontariat.
Rozdział 8.
Organizacja zajęć edukacyjnych
§ 54.
- Szkoła zapewnia zajęcia w następujących pomieszczeniach i obiektach:
- pracownie szkolne wyposażone w sprzęt i pomoce dydaktyczne niezbędne do realizacji podstawy programowej;
- biblioteka;
- świetlica;
- centrum psychoedukacyjne;
- hala sportowa z szatniami, boiska sportowe;
- siłownia.
- Podstawowymi formami działalności dydaktyczno-wychowawczej szkoły są:
- obowiązkowe zajęcia edukacyjne;
- dodatkowe zajęcia edukacyjne, do których zalicza się:
- zajęcia z języka obcego nowożytnego innego niż język obcy nowożytny nauczany w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych, o których mowa w pkt 1,
- zajęcia, dla których nie została ustalona podstawa programowa, lecz program nauczania tych zajęć został włączony do szkolnego zestawu programów nauczania;
- zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych;
- zajęcia prowadzone w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
- zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia uczniów, w szczególności w celu kształtowania ich aktywności i kreatywności;
- zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego.
- Formami działalności dydaktyczno-wychowawczej szkoły są także zajęcia edukacyjne, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 07 września 1991 roku o systemie oświaty, zajęcia edukacyjne, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 13 tej ustawy oraz zajęcia edukacyjne, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 4 ust. 3 ustawy z 7.01.1993 r. o planowaniu rodziny, ochronie płodu ludzkiego i warunkach dopuszczalności przerywania ciąży (Dz.U. poz. 78 ze zm.), organizowane w trybie określonym w tych przepisach.
- Nauka języka mniejszości narodowej jest organizowana na zasadzie dobrowolności. Organizuje ją dyrektor szkoły we współpracy z organem prowadzącym na pisemny wniosek rodziców lub prawnych opiekunów dzieci. Zgłoszenie to jest ważne do czasu ukończenia szkoły.
- Zajęcia edukacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 2, organizuje dyrektor szkoły, za zgodą organu prowadzącego szkołę i po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i rady rodziców.
- Szkoła może prowadzić również inne niż wymienione w ust. 1 i 2 zajęcia edukacyjne.
- Zajęcia wymienione w ust. 1 pkt 6 mogą być prowadzone także z udziałem
Rozdział 9.
Prawa i obowiązki uczniów
§ 55.
- Uczeń ma prawo w szczególności do:
- właściwie zorganizowanego procesu uczenia się, w sposób optymalny i zgodny z zasadami higieny pracy umysłowej;
- opieki wychowawczej i warunków pobytu w Szkole zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz ochronę i poszanowanie jego godności;
- korzystania z pomocy stypendialnej bądź doraźnej zgodnie z odrębnymi przepisami;
- życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym;
- swobody wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia szkoły a także światopoglądowych i religijnych – jeśli nie narusza tym dobra innych osób;
- rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów;
- sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej ocenie oraz ustalonych sposobów kontroli postępów w nauce;
- pomocy w przypadku trudności w nauce;
- korzystania z poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego i zawodowego;
- korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, księgozbioru biblioteki podczas zajęć pozalekcyjnych;
- wpływania na życie szkoły przez działalność samorządową oraz zrzeszania się w organizacjach działających w szkole.
- Realizacja praw, o których mowa w ust. 1, polega przede wszystkim na zindywidualizowanej pracy z uczniem na zajęciach edukacyjnych odpowiednich do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia.
- W przypadku naruszenia praw ucznia, uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą złożyć pisemną skargę do Dyrektora Szkoły w terminie dwóch dni od stwierdzenia ich naruszenia.
- Wniesioną skargę dyrektor szkoły rozpatruje w ciągu 14 dni, po zasięgnięciu opinii zespołu wychowawczego..
§ 56.
- Uczeń jest zobowiązany do:
- wykorzystywania w pełni czasu przeznaczonego na naukę oraz rzetelnej pracy nad poszerzeniem swej wiedzy i umiejętności; uczestniczenia w zajęciach wynikających z planu zajęć i przybywania na nie punktualnie;
- właściwego zachowania się w trakcie zajęć edukacyjnych, a zwłaszcza należytej koncentracji i uwagi: nierozmawiania z innymi uczniami, zabierania głosu tylko po upoważnieniu go do tego przez nauczyciela;
- systematycznego przygotowywania się do zajęć szkolnych, odrabiania prac domowych poleconych przez nauczyciela;
- dostarczenia usprawiedliwienia nieobecności na zajęciach wystawionego przez lekarza, rodziców (prawnych opiekunów) w formie pisemnej w terminie 2 tygodni od ostatniego dnia nieobecności; usprawiedliwienie pisemne powinno podawać przyczynę nieobecności i może być podpisane przez jednego z rodziców (prawnych opiekunów);
- noszenia ubioru dostosowanego do zajęć szkolnych – schludnego, niewyzywającego, obejmującego również obuwie zmienne;
- niekorzystania z telefonu komórkowego i innych urządzeń elektronicznych ( z wyjątkiem urządzeń niezbędnych do przeprowadzenia zajęć np. kalkulator) podczas zajęć edukacyjnych i pozalekcyjnych. W przypadku nieprzestrzegania powyższych zasad, nauczyciel odbiera używane urządzenie i oddaje w depozyt do sekretariatu szkoły. Urządzenie odbiera rodzic (prawny opiekun);
- właściwego zachowania wobec nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz pozostałych uczniów zgodnie z regulaminami szkolnymi z zasadami wewnątrzszkolnego oceniania;
- przestrzegania zakazu picia alkoholu, używania narkotyków, innych substancji odurzających, palenia tytoniu, e-papierosów.
- 57.
- Ucznia można nagrodzić za:
- wybitne osiągnięcia w nauce i zachowaniu;
- zaangażowanie w różnorodną działalność na rzecz szkoły;
- osiągnięcia związane z działalnością pozalekcyjną szkoły;
- szlachetny czyn.
- Nagrodami są:
- pochwała wychowawcy klasy lub nauczyciela przy klasie;
- pochwała dyrektora przed całą społecznością uczniowską;
- wyróżnienie w postaci dyplomu, nagrody książkowej lub rzeczowej;
- wyróżnienie w postaci listu pochwalnego do rodziców;
- nadanie tytułu „Prymusa Szkoły” przysługującego uczniowi, który w danym roku szkolnym uzyskał najwyższą średnią w szkole i wzorowe zachowanie.
- Nagrody o których mowa w ust. 2 pkt. 3-5 przyznaje dyrektor na wniosek wychowawcy klasy, nauczyciela przedmiotu lub opiekuna samorządu uczniowskiego.
- Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą wnieść pisemne zastrzeżenia do przyznanej nagrody wciągu 7 dni od jej otrzymania do Dyrektora Szkoły.
- Wniesione przez rodziców ucznia odwołanie dyrektor rozpatruje w ciągu 14 dni kalendarzowych. O podjętej decyzji dyrektor powiadamia na piśmie rodziców.
- Decyzja podjęta po rozpatrzeniu odwołania jest
§ 58.
- Za uchybianie obowiązkom uczeń może zostać ukarany:
- upomnieniem przez wychowawcę z wpisem do dziennika;
- naganą wychowawcy klasy udzielaną w obecności uczniów z wpisem do dziennika;
- upomnieniem przewodniczącego zespołu koordynującego działania wychowawcze w obecności członków zespołu;
- pozbawieniem pełnienia funkcji w klasie;
- pozbawieniem pełnienia funkcji w szkole;
- upomnieniem przez dyrektora;
- naganą dyrektora;
- przeniesieniem do równoległej klasy.
- Kary, o których mowa w ust.1 pkt 5-8 nakłada dyrektor.
- Dyrektor może wystąpić do Kuratora Oświaty z wnioskiem o przeniesienie ucznia do innej szkoły w przypadkach:
- stworzenia zagrożenia bezpieczeństwa własnego i innych osób;
- rażącego naruszenia zasad kultury współżycia w odniesieniu do kolegów, nauczycieli i innych osób;
- poważnego zniszczenia majątku szkoły;
- spożywania przez ucznia alkoholu, wejścia na teren szkoły w stanie nietrzeźwym;
- posiadania bądź rozprowadzania przez ucznia narkotyków lub innych środków odurzających;
- innego, ciężkiego wykroczenia.
- W przypadku zniszczenia lub uszkodzenia mienia szkoły lub dóbr osobistych uczniów lub pracowników szkoły, uczeń lub jego rodzice mają obowiązek naprawy szkody.
- O nałożeniu na ucznia kary, o której mowa w ust. 1 pkt 7-8, wychowawca niezwłocznie powiadamia rodziców ucznia na piśmie.
- W ciągu 7 dni od otrzymania powiadomienia o ukaraniu ucznia, rodzice mogą wnieść odwołanie do dyrektora.
- Wniesione przez rodziców ucznia odwołanie dyrektor rozpatruje w ciągu 14 dni kalendarzowych. O podjętej decyzji dyrektor powiadamia na piśmie rodziców.
Rozdział 10.
Biblioteka szkolna
§ 59.
- Biblioteka szkolna jest pracownią szkoły służącą realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań edukacyjnych i wychowawczych, doskonaleniu warsztatu nauczycieli, popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej wśród rodziców.
- W bibliotece szkolnej są gromadzone podręczniki, materiały edukacyjne, materiały ćwiczeniowe i inne materiały biblioteczne. Czynności związane z zakupem do biblioteki szkolnej podręczników, materiałów edukacyjnych, materiałów ćwiczeniowych i innych materiałów bibliotecznych oraz czynności związane z gospodarowaniem tymi podręcznikami i materiałami wykonuje Dyrektor Szkoły.
- Z biblioteki mogą korzystać:
- uczniowie;
- nauczyciele i inni pracownicy szkoły;
- rodzice uczniów;
- inne osoby – za zgodą dyrektora.
- Status użytkownika biblioteki potwierdza karta biblioteczna. Ewidencję użytkowników prowadzi nauczyciel bibliotekarz.
- Do zakresu działania nauczyciela bibliotekarza w szczególności należy:
- udostępnianie książek i innych źródeł informacji;
- tworzenie warunków do poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną;
- gromadzenie, oprawa i selekcja zbiorów;
- prowadzenie katalogów bibliotecznych.
- Biblioteka jest czynna od poniedziałku do piątku. Godziny pracy biblioteki, mierzone w godzinach zegarowych, ustala dyrektor, dostosowując je do tygodniowego rozkładu zajęć, w szczególności w sposób umożliwiający dostęp do jej zbiorów podczas zajęć lekcyjnych i po ich zakończeniu.
- Szczegółowe zasady korzystania z biblioteki określa regulamin biblioteki
§ 60.
- Współpraca z rodzicami, uczniami, nauczycielami oraz innymi bibliotekami odbywa się poprzez:
- poradnictwo na temat wychowania czytelniczego w rodzinie, popularyzację oraz udostępnianie literatury szkolnej oraz pedagogicznej;
- wymianę materiałów informacyjnych między biblioteką a innymi bibliotekami i ośrodkami informacji;
- udział w imprezach bibliotecznych oraz koordynację gromadzenia zbiorów.
Rozdział 11.
Ceremoniał szkolny
§ 61.
- Szkoła posiada opracowany ceremoniał szkolny.
- Ceremoniał szkolny jest zbiorem zasad i reguł określających zespołowe i indywidualne zachowanie się uczniów, nauczycieli i rodziców uczestniczących w uroczystościach państwowych, patriotycznych, religijnych, innych uroczystościach szkolnych oraz środowiskowych.
- Ceremoniał nie określa wszystkich elementów poszczególnych uroczystości. Uzależnione są one od charakteru uroczystości, głównego organizatora oraz specyfiki miejsca.
- Za organizację i przebieg uroczystości odpowiada wyznaczony nauczyciel, który przeprowadza uroczystość zgodnie z przygotowanym i zatwierdzonym przez dyrektora scenariuszem.
- Ceremoniał szkolny jest istotnym elementem obrzędowości szkolnej, nawiązującej do wychowania w duchu tradycji i poszanowania ojczyzny.
- Godło znajduje się w centralnym punkcie każdej izby lekcyjnej, w gabinecie dyrektora, pokoju nauczycielskim, sekretariacie, bibliotece szkolnej.
- Hymn państwowy wykonywany jest na uroczystościach, wymienionych w ust. 2.
- Uroczystości prowadzi Dyrektor Szkoły.
- Prowadzenie uroczystości można powierzyć nauczycielom.
Rozdział 12.
Współpraca szkoły z rodzicami
§ 62.
- Rodzice i nauczyciele, na zasadach określonych w Statucie, mając na uwadze dobro dzieci, współdziałają ze sobą w zakresie wychowania, nauczania, opieki i profilaktyki uwzględniając w szczególności potrzeby rozwojowe uczniów oraz potrzeby lokalnego środowiska.
- Rodzice ucznia mają prawo do:
- wychowywania dziecka zgodnie z własnymi przekonaniami;
- uzyskiwania od wychowawcy lub nauczyciela przedmiotu rzetelnej informacji o postępach w nauce i zachowaniu dziecka;
- uzyskiwania od wychowawcy, nauczyciela przedmiotu lub dyrektora informacji o nagrodzeniu lub ukaraniu dziecka;
- działania w klasowych radach oddziałowych i Radzie Rodziców;
- wyrażania opinii o pracy szkoły;
- zapoznania się ze statutem szkoły i innymi dokumentami dotyczącymi nauczania, wychowania, opieki i profilaktyki;
- odwoływania się w sprawach spornych do statutowych organów szkoły;
- decydowania o uczęszczaniu dziecka na zajęcia edukacyjne „Wychowanie do życia w rodzinie” oraz na naukę religii.
- Rodzice dziecka zobowiązani są do:
- zapisania dziecka do szkoły;
- regularnego posyłania dziecka na zajęcia szkolne;
- zapewnienia dziecku warunków właściwego przygotowania się dziecka do zająć;
- systematycznej współpracy ze szkołą w celu wspierania wszechstronnego rozwoju dziecka;
- udziału w spotkaniach z wychowawcą klasy co najmniej trzy razy w ciągu roku szkolnego;
- usprawiedliwiania nieobecności dziecka w szkole oraz zwalniania go z zajęć osobiście lub na piśmie; w wyjątkowych sytuacjach w formie elektronicznej lub telefonicznie;
- systematycznej współpracy z pielęgniarką i lekarzem w zakresie troski o zdrowie dziecka;
- współpracy ze szkołą w zakresie organizowania wycieczek szkolnych i innych imprez organizowanych przez szkołę.
Rozdział 14.
Postanowienia końcowe
§ 63.
- Szkoła używa pieczęci urzędowej o treści „Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Wołczynie”.
- Tryb postępowania w przypadku utraty, zniszczenia lub likwidacji pieczęci regulują odrębne przepisy.
- Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację szkolną, arkusz organizacyjny szkoły, dzienniki zajęć lekcyjnych w formie elektronicznej, arkusze ocen, protokoły i uchwały rady pedagogicznej.
- Szkoła może posiadać monitoring wizyjny.
- Zasady gospodarki finansowej szkoły określają odrębne przepisy.
- Statut jest umieszczony w bibliotece oraz zamieszczony na stronie internetowej szkoły.
- Wnioski o zmianę statutu mogą składać Rada Rodziców i Rada Pedagogiczna.
- Statut wchodzi w życie z dniem
- Dyrektor szkoły w ciągu 14 dni po nowelizacji statutu, opracowuje tekst jednolity statutu.
Tekst jednolity z dnia 12 września 2022 r.