Udział w Programie Erasmus + i realizacja projektu „Developing Entrepreneurial Skills While at School” dobiega już końca. Spotkania rozpoczęły się w listopadzie 2019r. w Rydze na Łotwie. Następną szkołą goszczącą miało być nasze liceum w marcu 2020 roku, ale wybuch pandemii uniemożliwił naszym partnerom przyjazd do Polski. Kolejne spotkanie odbyło się dopiero po dwóch latach i przedłużeniu projektu, kiedy latanie samolotami było już w miarę bezpieczne, choć w reżimie sanitarnym ze względu na Covid-19. W styczniu 2022 r. spotkaliśmy się w naszej szkole partnerskiej w Maladze , w Hiszpanii. O tym wyjeździe pisaliśmy już wcześniej.
Na początku marca 2022r. odbyło się kolejne spotkanie uczestników projektu, tym razem w Atenach, w Grecji. Nasze liceum reprezentowały uczennice z klasy I oraz II liceum: Zuzanna Jaszczak, Wiktoria Adaszyńska, Wanesa Szymczyszyn, Zuzanna Śpiewak i Kinga Garbowska oraz troje nauczycieli: koordynator projektu: pani Beata Tyszkowska, pani Justyna Broniszewska – Bator oraz pan Bogusław Włos.
Szkoła w Atenach to liceum o profilu muzycznym stąd wiele działań zaplanowanych przez organizatorów miało charakter artystyczny. W trakcie realizacji projektu każda z naszych szkół miała za zadanie między innymi dowiedzieć się jak najwięcej o tym jak otworzyć własną działalność gospodarczą, stworzyć firmę, przeprowadzić badanie rynku, opracować biznes plan i poddać go ocenie eksperckiej i wreszcie dotrzeć do etapu wdrożenia działalności i stworzenia produktu. Szkoła grecka, ze względu na swój profil, postanowiła otworzyć firmę fonograficzną i w trakcie spotkania mogliśmy uczestniczyć w poszczególnych etapach produkcji singla.
Nasza grupa przyleciała do Aten w poniedziałek rano i po kilku godzinach odpoczynku, po całonocnej podróży nie mogliśmy się doczekać, żeby zobaczyć Ateny. Gospodarze spotkania zakwaterowali nas w hotelu w samym centrum miasta, więc cieszyliśmy się tym, że wszystkie piękne miejsca mieliśmy na wyciągnięcie dłoni. Oczywiście zaczęliśmy od skosztowania typowej kuchni greckiej czyli potrawy o nazwie „ moussaka.” To jedna z najsmaczniejszych i najpopularniejszych potraw w tym kraju. Składa się z warstw obsmażonego bakłażana, pomidorów i mielonego mięsa, czasami dodaje się również warstwę pokrojonych w plastry ziemniaków. Ostatnią warstwę stanowi kremowy sos beszamelowy i tarty żółty ser, który po upieczeniu zmienia się w złocistą i chrupiącą skórkę. Popołudnie spędziliśmy spacerując po wzgórzach ateńskich w poszukiwaniu wzgórza Filopappu, gdzie Grecy tradycyjnie spędzają pierwszy poniedziałek Wielkiego Postu, spotykając się z przyjaciółmi i puszczając latawce.
Wtorek, pierwszy dzień spotkania w szkole upłynął jak zawsze na wzajemnym poznawaniu się uczestników, ponieważ grupa uczniów zawsze się zmienia a także szkoły goszczącej oraz systemu edukacji w danym kraju. Uczestnicy w grupach narodowych przedstawiają swoje kraje, miejscowości, szkoły oraz zadania, które zostały wykonane lokalnie między spotkaniami. Pierwszy dzień jest pełen emocji ze względu na to, że prezentacje prowadzą sami uczniowie w języku angielskim i jest to dla nich zawsze duże wyzwanie. Nasze uczennice poradziły sobie bardzo dobrze! Byliśmy z nich bardzo dumni, prezentacje dziewcząt otrzymały wielkie brawa. Następnie, pod okiem nauczycieli śpiewu, wszyscy uczestnicy podzieleni na grupy uczyli się śpiewać dwie piosenki w języku angielskim, które zostały następnie nagrane w profesjonalnym studio nagrań. Większość z nas nigdy nie była w takiej sytuacji i było to duże przeżycie. Po skończonych nagraniach uczniowie pracowali nad artykułami w tak zwanym„ press roomie”, opisując wrażenia z pierwszego dnia pobytu w Grecji. W między czasie uczniowie greccy nagrywali wywiady z uczestnikami spotkania. Pytali ich między innymi, czym się interesują, jakie mają plany na przyszłość, jak sobie wyobrażają siebie za 30 lat. Wszystkie te nagrania video wraz z nagranymi singlami i artykułami z każdego dnia pobytu trafiły do „kapsuły czasu”, która jest pamiątką z tego spotkania.
Kolejny dzień rozpoczął się w szkole wprowadzeniem do starożytnej sztuki greckiej. Pracownik naukowy i przewodnik po Partenonie przygotowywał nas do zwiedzania ateńskich muzeów i innych miejsc kultury. Następnie zorganizowano nam warsztaty dotyczące przedsiębiorczości w największej firmie greckiej zajmującej się dystrybucją strategicznych gier planszowych „ Kaissa.” Właściciele firmy opowiadali nam jak pasja przerodziła się w sposób na życie oraz odpowiadali na nasze pytania dotyczące firmy. Po powrocie do szkoły uczniowie projektowali okładki do singli, które wcześniej wspólnie nagraliśmy i opisywali wydarzenia dnia w „ press roomie.” Każde popołudnie wszyscy uczniowie spędzali razem na wspólnej kolacji i rozmowach, co pomogło im nawiązać przyjaźnie i przełamać barierę językową.
Następny dzień spędziliśmy poza szkołą zwiedzając Ateny. Najpierw słynny Akropol i Muzeum Narodowe. Druga część zwiedzania była dla nas zupełnie nowym doświadczeniem ponieważ naszymi przewodnikami po mieście byli ludzie bezdomni, którzy chcąc wyjść z bezdomności pracują w stowarzyszeniu, które podejmuje różne działania aktywizujące ludzi wykluczonych społecznie. Nasi przewodnicy opowiadali nam o swoim życiu i powodach, które doprowadziły ich do trudnej sytuacji w jakiej się znaleźli oraz pokazywali nam nieznane oblicze Aten , niedostępne zwykłym turystom. Na koniec wycieczki zjedliśmy lunch w restauracji prowadzonej przez fundację, gdzie zatrudnieni są wyłącznie ludzie bezdomni po odpowiednich kursach i szkoleniach, co pomaga im potem znaleźć pracę w innych miejscach.
Czwartego dnia spotkania organizatorzy zaplanowali dla uczniów warsztaty prowadzone przez pracowników naukowych z Uniwersytetu na Cyprze. Prowadzący tłumaczyli uczestnikom czym jest koncepcja STEM i dlaczego warto się nią zainteresować. Akronim STEM składa się z takich dyscyplin jak: NAUKI PRZYRODNICZE (Science), TECHNOLOGIA (Technology), INŻYNIERIA (Engineering) i MATEMATYKA (Math). Jest to koncepcja mająca na celu zwiększenie udziału tych dziedzin w edukacji, aby pomóc uczniom budować powiązania pomiędzy nimi i lepiej je rozumieć. Następnie w grupach międzynarodowych uczniowie pod kierunkiem pracowników uniwersytetu uczyli się programować i obsługiwać drony, co wzbudziło duże zainteresowanie i mnóstwo emocji wśród uczniów. Ostatnimi punktami dnia były ewaluacja spotkania w Atenach i uroczystość pożegnania uczestników w szkole zakończona ceremonią wręczenia certyfikatów wszystkim uczestnikom spotkania. Greccy uczniowie przygotowali dla nas wielkie muzyczno – taneczne show.
Ostatni dzień pobytu w Grecji upłyną nam na całodziennej wycieczce do przepięknych miejsc poza Atenami. Pierwszym miejscem, które zwiedzaliśmy było Epidauros. Jest to historyczny region w północno-wschodniej części Peloponesu, słynący ze wspaniałego starożytnego teatru, który zachował się do dziś. Następnie udaliśmy się do Myken. Podobno niewiele jest miejsc rozbudzających wyobraźnię równie mocno co wzniesiona na surowym wzgórzu cytadela w Mykenach. Mimo że do naszych czasów przetrwały zaledwie ruiny tego warownego kompleksu, to jego masywne mury, malownicze położenie w dzikiej scenerii oraz liczne nawiązania w kulturze i sztuce nie pozwalają przejść obok niego obojętnie. Stanowisko archeologiczne w Mykenach znajduje się na liście światowego dziedzictwa kulturowego UNESCO. Ostatnim punktem wycieczki było miasto Nauplion (inaczej Nafplion, gr. Nafplio, Ναύπλιο). Jest to urokliwe miasto leżące w zakolu Zatoki Argolidzkiej, we wschodniej części greckiego Peloponezu. Nauplion może poszczycić się bogatą, sięgającą czasów mykeńskich historią, kilkoma wartymi uwagi zabytkami, kolorową zabudową oraz malowniczym położeniem. Po zakończonej wycieczce przyszedł czas na pożegnania i jak zawsze miarą dobrze spędzonego czasu na spotkaniu, jest ilość wylanych łez przy rozstaniu. Nie będzie przesadą, jeśli powiemy, że tym razem było to …morze łez.
Jak wspominają wyjazd nasze uczennice?
Erasmus+ jest jednym z lepszych projektów, w jakich do tej pory uczestniczyłam. W szczególności dlatego, iż dzięki niemu, mogliśmy wyjechać na spotkanie do Grecji. Poznałam tam wielu ciekawych ludzi, zwiedziłam starożytne miasta, ale przede wszystkim miałam możliwość rozwijania swoich umiejętności językowych. Z pewnością, zdobyte doświadczenie i wspomnienia zostaną ze mną na lata.
/Zuzanna Jaszczak- klasa II LO/
Wyjazd do Aten był jedną z najlepszych rzeczy, jakich kiedykolwiek doświadczyłam. Przede wszystkim ze względu na ludzi których tam poznałam, miejsca, które zobaczyłam, a które przyciągają zarówno swoim wyglądem jak i historią jaką ze sobą niosą. Jeśli chodzi jednak o język to, było to moje pierwsze spotkanie z żywym językiem angielskim, którym musiałam się posługiwać na co dzień. Na początku strasznie się tego bałam. Jednak po około 2/3 dniach przeszło mi zupełnie i rozmawiałam ze wszystkimi o wszystkim.
/Kinga Garbowska- klasa I LO/
Wyjazd do Grecji z programu Erasmus+ to dla mnie niezapomniane przeżycie. Poznałam wielu bardzo miłych i ciekawych ludzi, widziałam różne oblicza Aten, te piękniejsze, ale również te ciemniejsze. Dobrze się bawiłam, dowiedziałam się nowych rzeczy oraz oczywiście szlifowałam swoje umiejętności rozmowy w języku angielsku. Naprawdę cieszę się, że miałam okazję uczestniczyć w takim projekcie i mam nadzieję, że to nie był mój ostatni raz.
/Zuzanna Śpiewak- klasa I LO/
Spotkanie w Grecji było dla mnie niesamowitym przeżyciem, którego nigdy nie zapomnę. Poznałam tam wielu fantastycznych ludzi i świetnie spędziłam czas. Podczas pobytu zwiedziliśmy wiele pięknych miejsc jak na przykład Akropol, który jest naprawdę niesamowity. W szkole zorganizowano dla nas różne, interesujące zajęcia, a wieczorami uczniowie z Grecji zabierali nas na spacery po mieście i na kolację. Mimo iż Ateny nie są najpiękniejszym miastem, jakie widziałam, to wyjazd uznaję za jak najbardziej udany.
/Wiktoria Adaszyńska – klasa II LO/
Wyjazd do Grecji był dla mnie na początku bardzo stresujący. Szybko okazało się jednak, że nie było czego się bać. Pobyt w Atenach dostarczył mi dużo miłych emocji i wspomnień. Możliwość wzięcia udziału w projekcie Erasmus+ zmotywowała mnie do cięższej pracy nad językiem angielskim. Wyjazd ten był bardzo dobrą decyzją jaką podjęłam. Miło było słuchać jak ktoś cały czas mówi po angielsku oraz przełamywać swoją barierę językową. Wieczorne wyjścia z grupą grecką oraz grupami innych narodowości dostarczały nowych doświadczeń kiedy trzeba było się dogadać nie używając języka polskiego. Cały wyjazd wspominam bardzo dobrze nie tylko nauka, ale także miła zabawa. Będzie brakować mi ludzi, których tam poznałam.
/Wanesa Szymczyszyn- klasa II LO/
mgr Beata Tyszkowska