Dnia 13.09.2023r. rozpoczęliśmy naszą ostatnią wycieczkę klasową. Celem był Kraków i wizyta w byłym nazistowskim obozie koncentracyjnym i zagłady Auschwitz-Birkenau. Pierwszego dnia, po przyjeździe do Krakowa, udaliśmy się do naszego hotelu. I dojście z nawigacją wydawałoby się takie proste, ale pozory mylą. Napotkało nas parę zabawnych sytuacji związanych z odnalezieniem się w mieście, co bawiło nas już do końca wyjazdu, ale na szczęście uczyliśmy się na błędach. Pierwsze popołudnie i wieczór minęły nam w miarę spokojnie. Chodziliśmy po rynku Krakowa, zwiedziliśmy Muzeum Czartoryskich, gdzie mogliśmy podziwiać m.in. słynny obraz Leonarda da Vinci ,,Dama z gronostajem”. Wybraliśmy się na spacer nad Wisłą. Był to świetny czas na relaks i wzajemną integrację.

Następnego poranka wyruszyliśmy pociągiem do Oświęcimia, aby zagłębić się w historię więźniów obozu koncentracyjnego Auschwitz-Birkenau. Spędziliśmy tam osiem poruszających godzin ze wspaniałą Panią przewodnik, która znała odpowiedź na nasze każde pytanie. Przez osiem godzin zwiedzania zagłębiliśmy się w historię związaną z tym miejscem, co uświadomiło nam, jak okropny potrafi być świat i ludzie. Choć to nie jedyna lekcja, jaką wynieśliśmy z tego miejsca, ponieważ uświadomiliśmy sobie, że nie możemy dopuścić do powtórzenia takich wydarzeń, jakie miały tam miejsce.

Ostatni, trzeci dzień wycieczki okazał się bardzo zabawny i dynamiczny.  Poznaliśmy kryminalną historię Krakowa, najróżniejsze ciekawostki i skandale. 4 godzinne zwiedzanie miasta u boku przewodnika, który wiedział więcej niż niejedna kronika, była nie tylko prysznicem wiedzy o Krakowie, ale i niesamowitą dawką zabawy. Zwiedziliśmy również najważniejsze zabytki Krakowa, takie jak: Kościół Mariacki, Kazimierz, Zamek na Wawelu, Sukiennice. Podsumowując, wspomnienia, które zdobyliśmy na tej ostatniej klasowej wyprawie, na pewno pozostaną z nami na długo. Podczas wycieczki towarzyszyły nam różne emocje. Każdy z nas przeżywał ją w inny sposób, mogliśmy wywnioskować to z wieczornej wspólnej rozmowy. Jedno jest pewne, bardzo dużo nauczyliśmy się przez te trzy dni.